Çocuk Gelişiminde Bir Kılavuz : Çocuk Psikolojisi- Haluk Yavuzer

    İnsan, bilmediği bir durumla karşı karşıya kalacaksa o durum için çeşitli hazırlıklara girişiyor ve bilgi toplamaya çalışıyor. Savaşa girecek ülkelerin stratejiler üretmesi gibi. Sanırım benim de çocuklarla ilgili araştırmalara yönelmemin en büyük sebebi bu. 

    Bu ara yoğun bir şekilde anneliğe hazırlık girişimlerindeyim. Bu girişim de kıyafet alma, oda hazırlamadan ibaret değil. Dün online bir seminere katıldım ve geçen gün de Haluk Yavuzer'in kitabını bitirdim. Etrafında çocuk büyütülmemiş biri olarak derdim iyi anne olmak değil; az-çok bir kulak dolgunluğu oluşturmak. Bu kitap da bu anlamda büyük destekçim oldu ve sizlere bahsetmek istedim. 

    Haluk Yavuzer'in Çocuk Gelişimi kitabı aslında bizim, üniversitede Çocuk Gelişimi dersinde kullandığımız kitaptı. Tabi ki sadece vize-finallerde çıkacak yerleri ezberleyip sınava girdim. Meslek hayatımda da ara ara açmak dışında okumak gibi bir düşüncem olmamıştı. Hazır fırsatım varken değerlendireyim dedim. Ve geç kaldığımı anladım. 

    Ders kitabı olmasından da anlayacağınız gibi dili biraz sıkıcı gelebilir. Ancak bebeklik, ilk çocukluk, son çocukluk ve ergenlik dönemlerini tek tek bilişsel, sosyal, duygusal, dil gelişimi açılarından inceleyip varsa bu dönemlerdeki kritik yaşları analiz etmesi ne derece bir kılavuz olduğunu gösteriyor.

    Sıkıcı gelebilme problemini ise etrafımdaki o yaş grubu çocukları (örneğin 5 yaşındaki komşu çocuğu)  düşünerek engelledim diyebilirim. Ve bunun büyük yararını gördüm. Hem yazılanların aklımda kalması açısından hem de o çocuklarla empati kurabilme açısından. 

    Kitabı altını çizerek sonrasında da notlar çıkararak okudum. Sizle de birkaç notu paylaşmak istiyorum. Bu notları, kitapta yazılanları birebir alıntılamak yerine kendim yorumlayarak tutuyorum:

* Çocuklar, konuşmaya başladıklarında gerçek sözcükler yerine sembolleri kullanıyorlar. Örneğin araba yerine "düt", tren yerine "çuf çuf", gezmek yerine "atta" diyebiliyorlar. Biz yetişkinlerin çocuğun bu sembollerini benimseyip onlarla birlikte kullanmaya başlamamız, sembollerin yerini gerçek sözcüklerin almasını geciktirebilir. 

* İlk çocuk evresinin düğüm noktası, aile ve çocuk için "altın çağ" olarak nitelendirilen 5 yaş oluşturuyor. Bu yaşta çocuk daha bilgili ve olgun bir birey görünümündedir. Günlük işlerinde kendine yeter. Giyinmek, yıkanmak, yemek yemek ve tuvalete gitmek gibi beceriler edinmiştir. Sosyal anlamda çevresine uyum gösteren bir yapıdadır.

* Çocuğu özgüveninin artması, boş zamanların olumlu yönde değerlendirilmesi, bireyin sağlıklı toplumsal ilişkileri öğrenmesi ve davranış bozukluklarının tedavisi amaçlarıyla spora yönlendirmek gerekir. 

*Çocuğun sporda kendini akranlarının performanslarıyla karşılaştırması söz konusudur. Anne ve baba buna yönelik olarak performans yerine çabanın ve beden gelişiminin önemini vurgulamalıdır. Çocuk, kaybettiği maç için skora bakılmaksızın çabasından dolayı takdir edilmelidir.

* Televizyon : Hızlı zumlar, renkler patlamaları, hareketlerin sürekliliği, yüksek ses ve karmaşık görüntülerle donatılmış çocuk, beynin dikkat bölgesini uyarmaya göre ayarlanmıştır. Bu durum çocuğun sosyal ilişkilerde beynini özgürce kullanmasını önlemektedir.  Ve daha hafif uyaranlara dikkatini verememektedir. 

   Sonuç olarak kitabın çocuk gelişimini anlamada büyük faydası olduğunu düşünüyorum. Tavsiye ederim.

Yorumlar

  1. Evet şu an ekranlar yüzünden çocukların dikkatini oyuncaklarla vs ile çekmek çok zor hale geldi. Biz bile aynı durumdayız aslında

    YanıtlaSil
  2. Bebeğini sağlıkla kucağına alırsın umarım. Ben de hamileyken bir sürü kitap okumuştum ama oğlumu kucağıma aldığımda hepsi uçup gitti. Ancak 4-5 ay sonra kendime gelip de aaa şu kitapta şöyle diyordu bir daha bakayım diyebildim :) Adem Güneş'in Güvenli Bağlanma kitabı ilk etapta en çok işine yarayacak kitap olabilir. Okumadıysan tavsiye ederim.
    (Bu arada küçükken ben de "yazar"dım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk aylarda büyük bir kendinden geçiş bekliyorum zaten :D Tavsiyen için teşekkürler inceleyeyim :)

      Sil
  3. Remzi'den böyle güzel kitaplar çıkabiliyor :)

    YanıtlaSil
  4. Bu tarz kitaplar çocuk yetiştirirken çok faydalı oluyor. Çocuğun dünyasını anlamamıza yardım ediyor.

    YanıtlaSil
  5. Tebrikler ☺️. Bu tarz kitaplar okumak yararlı oluyor.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Klavyeye değen parmaklarınıza sağlık :)